9 Temmuz 2015 Perşembe

AMBİYANS

Ambiyans

Sinemada ambiyans (atmosfer sesleri, atmos veya geri-plan sesleri olarak de anılır) belirli bir konumda ve alandaki seslerden oluşur. "Sessizlik"in karşıtıdır. 

Bu noktada bir de "presence" teriminden bahsetmek gerekmektedir.
Sinemada "presence" veya "oda sesi" filmin çekildiği alanda konuşma olmadığı zaman kaydedilmiş sessizliktir. Her konumun çevresindeki sınırlara uzaklığı ve çevrede bulunan sınırların özelliklerine bağlı olarak değişik karakteri bulunur. Bir mikrofonu odanın iki farklı bölgesine yerleştirdiğimizde iki farklı "presence" elde ederiz.
Film çekimi sırasında "presence" da aynen konuşma mikrofonunda olduğu gibi mono olarak kaydedilir. Bu kayıt daha sonra ses tasarımı yaparken kullanılır. 

Tekrar ambiyansa dönelim:
Her konum belirgin özellikleri olan ama hemen göze çarpmayan seslere sahiptir. Bu sesler vahşi doğa sesleri, rüzgâr, müzik, yağmur, akan suyun sesi, gök gürültüsü, yaprak hışırtısı, trafik sesi, uçak, makina sesleri, uzaktan gelen insan sesleri, konuşmalar, klima, su borularından gelen sesler, vantilatör, motor sesleri ve elektrik akımının armonik sesleri olabilir.
Derinlik / Reverberation zaten çok düşük olan bu sesleri daha da belirsizleştirir ve tanınmaz hale getirir; buna bir de sesin ortamda emilmesi eklenince ses iyice belirsizleşir.

Ambiyans normal olarak ses teknisyenleri tarafından film çekimi sırasında stereo mikrofonlarla kaydedilir. Filme ses olarak bir konum yaratmak amacını güder ve ses tasarımında da ayrı bir stereo ses kanalı işgal eder.

Çevrenin ambiyans sesine 9 Temmuz 2015, saat öğleden sonra altıda evin penceresinden çektiğim sesleri örnek olarak vermek istedim ve bir video hazırladım. Bu videoda tüm sesler tek bir stereo kanalda bulunmakta ve de bir birleriyle karışık bir durum göstermekteler. Halbuki helikopterin görüntüsünün olduğu yerlerde ayrı kaydedilmiş bir helikopter sesi, araba veya deniz motorunun geçtiği yerlerde ayrı kaydedilmiş uygun sesler, ağlayan çocuk, hatta kuş sesleri konmuş olsaydı ambiyans daha yönlendirici ve daha üç boyutlu olacaktı.


AMBIENCE (Gümüşsuyu, 9.07.2015, Thursday, 18:00) 

Ambiyans sesleri doğadan veya gereken konumlardan çekilen sesler olabildiği gibi filmdeki duyguyu pekiştirmek için dijital olarak da elde edilebilir. Dijital olarak elde edilen sesler bizlere her hangi bir somut konumu olarak hatırlatmaktan çok, söz konusu görselin duygusuna girebilmemizi sağlayan soyut seslerdir.

Aşağıdaki bağlantıda dijital olarak elde edilmiş 
bir ambiyans sesi örneği dinleyebilirsiniz.


Ambiyan sesler ses-düzeyi-ölçer ile ölçülür (Desibelmetre). Desibel (dB) bu ölçümün birimidir. 


Desibelmetre

Ambiyans sesler doğada çekilen görüntüyle senkron olarak kaydedilirler. Örneğin üst üste tekrarlalan bir plan çekimindeki ambiyans sesleri doğal olarak birbirlerinden farklıdırlar. Film post-prodüksiyon aşamasında ambiyans seslerinin bütünlüğü göze alınmadan birleştirilir. Bu birleştirilen sekansta birleşim yerlerinde sıçrayan, aniden değişen ambiyans sesleri ortaya çıkar.
Bu nedenle de ambiyans sesi filmin montaj aşamasından sonra yeniden yerleştirilir, film sırasında eğer istenmeyen dış sesler (araba gürültüleri, konuşmalar, makine sesleri gibi) kayda girmemişse orijinal ambiyans sesleri kullanılabilir. Ama sıklıkla temiz bir ambiyans elde etmek çok zor olduğu için ambiyans ya ses kütüphanesinden, ya da çekim yapılmadığı ve de ortamda insanlar, arabalar, makineler olmadığı zaman yapılan ses kayıtları ile gerçekleştirilir.
Ambiyans asgarî "stereo" bir mikrofonla kaydedilmeli ve de ses tasarımı yapılırken diğer ses kanalları arasında kendine ait bir stereo ses kanalına sahip olmalıdır. "Surround" sistem kaydeden daha pahalı mikrofonlar da bulunmaktadır. Özellikle doğa belgesellerinde daha gerçekçi ambiyans kaydedebilmek için bu mikrofonlardan faydalanılır.


DPA 5100 Mobile Surround Microphone

Bu yazının sonunda yine "Holey Foley" isimli keyifli video'ya dönelim ve de vahşi doğa görüntülerini çekerken ambiyans sesinin nasıl manipüle edildiğini görelim:





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder